Yoga

Yoga är en levande tradition med rötter i Indien och är det äldsta systemet i världen för personlig utveckling som inbegriper kropp, sinne och själ.

Mjuka kroppsrörelser, andningsövningar samt koncentrations- och meditationstekniker leder till frigörande av energi i kroppen, vilket i sin tur reducerar spänningar och stress.

Inom yogan strävar man efter att leva livet i medveten närvaro, dvs att vara närvarande i allt man gör. Ofta är det bara våra egna illusioner och förutfattade meningar som håller oss tillbaka och hindrar oss från att förverkliga oss själva. Om vi kan få vårt sinne och våra tankar under kontroll finns det inga gränser för vad vi kan uträtta – att göra det omöjliga möjligt.

Klasser

Med härliga yoga övningar arbetar vi igenom kroppen med fokus på medveten närvaro och sätter din förmåga, behov och energinivå i centrum. I våra klasser utgår vi från den klassiska Hatha yogan men använder oss också av flera olika yoga former.

Villavi yoga fokuserar samtidigt på att rensa, stärka och vitalisera kroppen samt främja en hälsosam och energifylld livsstil.

Klasserna är anpassade till alla nivåer, både dig som är ny till yogan och för dig som yogat ett tag. Vid varje klass rubrik, kan du öppna upp för en beskrivning på själva klassen. Här kan du också se nivån på tempo, varje klass har en siffra på hur lugn och dynamisk klassen är.

Dynamisk ISHTA

75 minuter hatha yoga med flöde och lite utmaningar. En kortare meditation ingår. Du bör ha tidigare yogavana.

Dynamisk – 4

Lugn – 1

Energy flow yoga

Vi fokuserar vi på att grunda neråt för att komma i kontakt med den energi som naturligt flödar genom kroppen. Energin fyller oss med kraft att utvecklas och växa som individ och i helhet. Vi jobbar med ett lugnt men starkt och utmanande flöde med fokus på balans och stabilitet för att kunna öppna upp för ett mer kreativt och levande uttryck.

Dynamisk – 4

Lugn – 3

Styrka Stretch yoga

Genom yogapositioner, andning och yoga bollar kommer vi bygga styrka och smidighet. Vi kommer att nå muskelgrupper på djupet, och släppa på spänningar som kan hålla tillbaka vår energi. Du kommer uppleva en ökad flexibilitet i kroppen, genom att skapa flöde i musklerna.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Yin yoga med massage

Denna klass handlar det om att ta emot och slappna av. Yin Yoga är dessertbordet av yogapositioner, och under denna klass går läraren runt och ger helande massage. Komplett avslappning för både kropp och själ.

Dynamisk – 0

Lugn – 5

Restorative med meditation

Djupavslappnande positioner som går ut på att hela, läka och öppna upp. Vi avslutar klassen med en kortare meditation. Vi lär dig tekniker och kroppsövningar för att skapa en lugnare vardag.

Dynamisk – 0

Lugn – 5

Morgonyoga

En mjuk start med fokus på andning för att väcka kroppen. Belastningen ökar successivt samtidigt som tempot ät lugnt. Fokusområden varierar varje vecka samtidigt dom dagsformen alltid styr nivån i denna tillåtande klass.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Medicinsk yoga

Lugn och djupverkande yoga som utförs liggandes eller sittandes. Vi yogar för att mjuka upp musklerna, få energin att flöda genom kroppen, för att få kontakt med andningen och skapa ett inre lugn.

Dynamisk – 0

Lugn – 5

Yoga

Fokus ligger på att få ett skönt flöde i kroppen. Vi börjar lugnt för att sedan gå mer åt det dynamiska hållet. Aktivitet varvas med vila för att uppleva hur ett flöde i kroppen känns. Ibland kommer Yogabollarna finns med i denna klass.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Yin yoga

Här håller vi positionerna i ca 3 min. Läraren guidar dig in och ur positioner samt pratar om varför vi gör dem. Vi slappnar av i musklerna, låter gravitationen föra oss djupare i positionerna med hjälp av en lugn och medveten andning.

Dynamisk – 2

Lugn – 4

Tjejyoga

För tonårstjejer 14-17 år. Vi använder yogan som grund för att landa i kroppen och få mer tillgång till energi. Vi provar den mer dynamiska yogan, som den lugna där avslappning är i fokus.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Yin yoga 2

Klassen riktar sig till dig som redan är bekant med yinyoga och dess positioner. Läraren guidar in och ur positioner, men pratar inte lika mycket under dessa klasser. Vi håller positionerna olika länge beroende på vilken asana det är.

Dynamisk – 2

Lugn – 4

Personlig träning i yoga 75 min

Enskild eller i par (max 3 personer) anpassas yogan efter dina behov och din förmåga.

Strong flow yoga

En klass i flöde för dig som gillar att bygga inre värme. Varje klass är anpassad efter deltagarna. Både dig som vill leka med att pröva mer avancerade positioner, eller för dig som sysslar med annan sport och vill ge kroppen en välförtjänt stretch.

Dynamisk – 5

Lugn – 2

Egen klass

Yoga när det passar er, sätt ihop din egen klass (max 10 per) för 1 300 kr för 75 min.

Lugn yoga

Vi gör övningarna i lugnare tempo. Det öppnar upp för en medvetenhet om vad som sker i din kropp i varje position. Lugn yoga är stärkande och mjukgörande för både muskler och de inre organen på ett skonsamt sätt.

Dynamisk – 1

Lugn – 4

Slow flow yoga

75 minuter lite mjukare hatha yoga. Långsamma men lätt utmanande flöden.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Yoga flow med bollar

Vi använder yogapositioner, andning och yoga bollar för att komma åt de djupa spänningar som kan hålla tillbaka vår energi. Du kommer uppleva en ökad flexibilitet i kroppen och i sinnet, genom att skapa flöde i musklerna.

Dynamisk – 3

Lugn – 3

Maila eller ring så berättar vi mer…

Priser

Hösten 2019 – nya priser

Yoga kort, 5 ggr 1000 kr (giltighetstid 6 mån)
Yoga kort 10 ggr 2000 kr (giltighetstid 6 mån)
Yoga en månad 1600 kr (obegränsat alla klasser)
Tonårsyoga, 15 gånger 2175 kr (start 28 aug)

 

Prova på

Prova på 100 kr för en gång
Betala per gång 250 kr
Privatlektion, 75 min 850 kr
PT, grupp maila för offert

(Köpta kort återbetalas ej)

Boka alltid din plats till våra klasser genom att klicka på Boka yoga-knappen här till höger.

Avboka din plats om du får förhinder, bokad plats som inte utnyttjas debiteras.

Yogabollar

Här är en instruktionsfilm, med tips på olika övningar

Syftet med yogabollarna är att slappna av i musklerna så du får bättre cirkulation, återhämtning och energi.  Din uppmärksamhet och andning gör skillnad i varje övning och skapar möjlighet att släppa på spänningar. Andas in under tryck-punkten och mjukna i hela kroppen då du andas ut. En avslappnad kropp kan hålla mer energi till det du vill och ger större njutning i det du gör.

Ben och höft

Rulla långsamt över bollarna. Uppmärksamma om du börjar spänna dig någonstans, mjukna och låt andningen flöda fritt.

Rygg

Vila på bollen, mot en vägg eller på golvet. Lägg bollen där du känner spänning. Därefter kan du massera ryggen genom att rulla på bollarna.

Bröstkorg & mage

Låt framförallt utandningen få kroppen att slappna av så dina muskler kan mjukna.